Centrum Unijnych Projektów Transportowych, organ odpowiedzialny za realizację różnych projektów związanych z transportem na terenie Unii Europejskiej, sfinalizowało umowę z firmą, która będzie odpowiedzialna za realizację projektu terminala instalacyjnego. Ten ważny projekt infrastrukturalny został dofinansowany kwotą przekraczającą 900 milionów złotych, które pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Budowa tego terminala instalacyjnego ma kluczowe znaczenie dla infrastruktury wspomagającej ekspansję odnawialnych źródeł energii na polskim odcinku Morza Bałtyckiego. Dzięki skróceniu dystansu pomiędzy terminalami a lokalizacją inwestycji w morskie farmy wiatrowe, możliwe stanie się nie tylko obniżenie kosztów związanych z tą inwestycją, ale także zapewnienie terminowości jej realizacji.
Cena całkowita przedsięwzięcia, które zostanie zrealizowane w Gdańsku, jest szacowana na blisko 1,18 miliarda złotych. Z tego kwoty ponad 900 milionów złotych stanowią fundusze unijne. Spółka Istrana, która otrzymała dotację, będzie odpowiedzialna za realizację inwestycji. Ten projekt, wspierany przez Krajowy Plan Odbudowy, ma być zakończony w 2026 roku.
Polski program budowy morskich farm wiatrowych ma potencjalnie ogromny wpływ na strukturę produkcji energii oraz rozwój sieci przesyłowej w naszym kraju. Znacznie przyczyni się także do realizacji polskich celów klimatycznych i środowiskowych, w zakresie odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz redukcji emisji dwutlenku węgla (CO2). W Polityce Energetycznej Polski obowiązującej do 2040 roku, zakłada się, że do 2030 roku osiągniemy 5,9 GW mocy zainstalowanej w energetyce wiatrowej, a do 2040 roku – aż 11 GW.